06-12-08

Terug naar huis

Zondag 21 juni 2008

Na zo een heerlijke avond hebben we natuurlijk zeer goed geslapen. We staan op om 8 uur. Het is bewolkt maar de zon lijkt er toch te gaan doorkomen. We krijgen een eenvoudig Frans ontbijt in de bar van het hotel, helemaal zoals vroeger: één croissant, twee stukjes Frans brood en confituur, anders niets. Drie mensen die gisterenavond ook in het restaurant Natali zaten, hebben hier ook overnacht. Om 9.15 uur vertrekken we. Eerst gaat het door dat prachtige heuvellandschap naar de oprit van de autostrade. We komen langs de immense abdij van Clairvaux. Ziet er zeer indrukwekkend uit, maar we hebben geen tijd voor een bezoek. De zon is helemaal weg en het begint al snel lichtjes te regenen. Op de autosnelweg is er weinig of geen verkeer, dus we schieten goed op en tegen 11.30 uur bereiken we Hautvillers waar we gepland hebben om bij Gobillard onze champagnevoorraad een beetje te gaan aanvullen. Van onze buurvrouw hebben we gehoord dat Hotel Le Grain d’Or in het nabije Dizzy over een goed restaurant beschikt en we gaan ernaar op zoek. We rijden een paar keer álle straten van het kleine dorpje af, maar vinden het niet. Bij onze laatste poging ontdekken we het toch aan een rotonde buiten het dorp. Het ziet er mooi uit, maar er staat geen enkel auto op de ruime parking. Ook de kaart ziet er aantrekkelijk uit, maar… véél te duur voor de gelegenheid. We hebben noch de tijd, noch de zin om er een gastronomische maaltijd van te maken. We rijden dus maar door de mooie wijnvelden in deze heuvelachtige streek naar Saint-Imoges, waar we vroeger al eens lekker gegeten hebben. Geen geluk, want het hele restaurant is afgehuurd voor een groot familiefeest.

Er zit niets anders op dan de streek verder af te zoeken en zo komen we terecht in Nogent-Sermiers. Hier vinden we een klein landelijk restaurantje, le Lys du Roy. Ook hier staan veel auto’s geparkeerd en dat is altijd een goed teken. Ook hier is het restaurant echter complet wegens een familiefeest en we vragen een tafeltje op het terras. Dat gaat niet volgens de garçon, want “wat als het gaat  regenen?”. De zon schijnt echter volop en het is zeer warm, dus we wagen het er op, een beetje tegen de zin van de garçon. Er is een lunchmenu à 20 euro, maar eerst nemen we toch maar een coupe de champagne; als je hier bent, mag je die kans toch niet laten liggen. Het eten stelt niet veel voor en de bediening is aan de trage kant, maar toch wordt het nog een gezellige middag, tot het zowaar begint te druppelen! Gelukkig blijft het daar bij en hoeven we niet naar binnen te vluchten.

Het is intussen 14.45 uur geworden, dus tijd om de laatste 300 kilometer naar huis aan te vatten. Er is weinig verkeer en tegen bijna 17 uur bereiken we de Belgische grens. Wat een contrast met Frankrijk: slecht wegdek, roeste vangrails, nauwelijks zichtbare wegmarkeringen, slordige en niet onderhouden midden- en zijbermen, overal onkruid,… Hier zijn er op één kilometer autosnelweg meer putten dan op onze hele tocht door Frankrijk. We voelen ons bijna beschaamd Belg te zijn. Ik herinner me nog zeer goed dat het vroeger eerder omgekeerd was: slordig en vuil Frankrijk en net en verzorgd België. Tegen 17.30 uur zijn we thuis. De hemel is grijs, de zon is ver weg, alles ziet zeer groen, dus we vinden meteen ons vertrouwde Belgisch zomerweer terug.

09:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: frankrijk |  Facebook | |