14-03-09

Het Stenen Woud

banner ok.gif
Zondag 12 oktober 2008 (2)

We nemen een snelle lunch in de stad en om 15.15 uur zijn we alweer op weg, richting Shilin waar we het Stenen Woud gaan bezoeken. Door de opgelopen vertraging is er even twijfel of we nog voldoende tijd hebben voor het bezoek, maar Tom beslist om het toch maar te doen want hij vindt dat we dit niet mogen missen. Het Stenen Woud is een China 50groep grillige karstformaties, smal en hoog en zo dicht naast elkaar dat ze a.h.w. een bos vormen. Gelijkaardige karstbergen zullen we later op de reis ook zien langs de Li-rivier in Guilin, maar je vind ze ook elders in de wereld. De meest beroemde zijn die van de Halong Bay in Vietnam. Karstbergen zijn miljoenen jaren geleden gevormd op de bodem van de oceaan en zouden bestaan uit versteende botten en tanden van vissen. Later werden de zachtere gesteenten er omheen weggeërodeerd door water en wind. Shilin ligt ongeveer 80 kilometer ten Zuidoosten van Kunming en de busrit duurt bijna twee uren. Onderweg regent het voortdurend. Bij aankomst heeft het echter nagenoeg opgehouden, maar voor de zekerheid nemen we toch regenhoedje en paraplu mee. China 51We worden verwelkomd door enkele Sanivrouwen die allerlei prullaria verkopen en zich, tegen betaling, laten fotograferen. We gaan hier een wandeling maken van ongeveer een uur tussen de rotsformaties. We volgen een mooi aangelegd en goed onderhouden pad en trappen die er in het begin nog wat glibberig bijliggen,  maar al bij al is het een gemakkelijke wandeling. Al gauw houdt de regen volledig op en we genieten van de kleurschakeringen op de natte rotsen. Als op het einde van de wandeling de zon nog even doorprikt vooraleer in een kleurrijke gloed onder te gaan,  kan de fotopret niet op. Zowel Christiane als ikzelf geraken voortdurend achterop. Tom zegt dat hij de bergen nog nooit zo mooi gezien heeft.  China 52We hebben enorm veel geluk met het weer, al zag het er aanvankelijk slechter uit. We zijn veel te warm gekleed en het zweet staat dan ook op onze rug. Op het einde van de wandeling worden we lastiggevallen door een zwerm niet aflatende vrouwen die ons kost wat kost geborduurde tafelkleedjes,  tassen, boekjes en poppetjes willen verkopen. Aanvankelijk vragen ze 10 Yuan voor een zakje met 3 poppetjes, zakken vervolgens tot twee zakjes voor dezelfde prijs en uiteindelijk krijgen we er drie. We kopen ze om van het gezaag af te zijn, maar dan begint het pas! Tot op de bus achtervolgen ze ons om toch nog iets meer te kopen. Dit is niet leuk meer.

Het is 19 uur en bijna donker als we de terugreis naar Kunming aanvatten. Op de bus wordt er heel wat afgesnotterd en gehoest. De airco heeft velen parten gespeeld. Gezien het latere uur is er veel minder verkeer en na amper een uur en een kwartier zijn we aan ons hotel. We trekken onmiddellijk naar de vierde verdieping voor het diner. Het buffet is echter al grotendeels geplunderd door een groep Spaanse toeristen en wordt nauwelijks aangevuld. Overigens is het niet veel zaaks: o.a. pizza, spaghetti en meatloaf (fricandon), maar bijna geen Chinese specialiteiten. Het Bank Hotel is een hoge building van een 20-tal verdiepingen en wij hebben een kamer op het 14e. Het is een zeer ruime kamer met alle comfort, maar de afwerking is eerder goedkoop en van bedenkelijke “Chinese” kwaliteit. China 53De elektriciteit werkt maar in de helft van de kamer. De tv werkt zelfs helemaal niet en ik heb maar één stopcontact voor het downloaden van de foto’s en het opladen van foto- en videobatterijen. Wanneer ik er wil aan beginnen, stel ik vast dat ik mijn videocamera in het restaurant heb laten liggen. Even schrikken, maar het Chinese personeel blijkt te vertrouwen: ze hebben mijn toestel gevonden en aan Tom gegeven. Als ik terug naar de kamer ga, ontmoet ik de reisleider van een groep Spaanse toeristen. Hij kent Gent goed, want is er vaak met toeristen op bezoek geweest. Hij wil weten waar we nog allemaal naar toe gaan en geeft mij enkele tips. Zo moeten we zeker het Mu Palace in Lijiang bezoeken en de avondlijke volksdansen op de markt van Shangri-La. Ik zal de suggesties morgen aan Tom doorgeven. Vanavond moeten de koffers opnieuw tegen 23 uur op de gang gezet worden, want morgen vertrekken we al om 6 uur naar de luchthaven voor een vlucht om 7.20 uur.

Klik hier voor het vervolg

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, kunming, stenen woud, shilin |  Facebook | |