06-05-09

Een niet geplande omweg langs Kanton

banner ok.gif
Dinsdag
21 oktober 2008 (1)                               

Het programma van vandaag is door de afgelaste vlucht naar Macao helemaal overhoop gegooid. We moeten eerst met de bus terug naar Guilin, dan de vlucht nemen naar Guangzhou, waar ons nog een lange busrit wacht naar Macao. Het mooie weer laat ons toe om voor het eerst tijdens deze reis buiten te ontbijten, maar we hebben nauwelijks gedaan met eten als het begint te regenen. Van een goede timing gesproken. Om 8.15 uur vertrekken we per bus naar Guilin, een rit van 80 kilometer ongeveer. Zo een busrit heeft altijd het voordeel dat je een stukje van het gewone leven ziet en dat is ook nu weer het geval. We rijden langs een vrij drukke weg door enkele kleine stadjes waar de voormiddagdrukte heel weinig verschilt van wat je in Europa op een doordeweekse dag ziet. Door wegeniswerken worden we op een bepaald moment afgeleid van de normale weg en komen aan de rand van een stadje terecht waar het meteen een stuk vuiler en stoffiger wordt. Zou het dan toch zo zijn dat de wegen waarlangs toeristen komen extra verzorgd worden?   

Onderweg onderhoudt Tom ons door iets meer te vertellen over Taiwan, dat andere China. Hij doet dat omdat in Guilin het Yuzi Paradise ligt, het grootste pretpark ter wereld, dat werd gebouwd door een Taiwanees miljardair. Voor de inrichting nodigde hij honderden kunstenaars van over de hele wereld uit om een groot kunstwerk te maken, waardoor het park een unieke combinatie is geworden van kunst en natuur en vooral een centrum van hedendaagse beeldhouwkunst. De relatie tussen Taiwan en China is naar het schijnt aan het verbeteren. Getuigen daarvan zijn de rechtstreekse vluchten naar Taipeh, die sinds kort opnieuw worden ingericht. Dat onze vlucht naar Macao is afgelast zou daar wel eens kunnen mee te maken hebben, want vroeger was Macao dé uitvalsbasis naar Taiwan en deze tussenstap wordt door de rechtstreekse vluchten nu voor velen overbodig. Dat China en Taiwan beter overeenkomen dan de politiekers zouden willen, blijkt ook uit het feit dat vele Taiwanezen er twee vrouwen op nahouden: één in Taiwan en één in China.  

De busreis verloopt vlot, want we hebben een snelle chauffeur, die zich weinig lijkt aan te trekken van de snelheidsbeperkingen. Om 10 uur komen we aan op de luchthaven van Guilin en intussen is de regen opgehouden. We hebben nog wat tijd want onze vlucht naar Guangzhou is pas om 11.50 uur maar… plots wordt aangekondigd dat onze vlucht is China 125delayed till 12.50 due to air traffic relocation”. Tijdens het wachten wordt aan iedereen een blikje cola en twee pakjes koekjes uitgedeeld en kunnen we op moderne tv-schermen beelden bekijken van de voorbije Olympische Spelen. Ze kunnen er echt niet genoeg van krijgen, die Chinezen. De tv’s mogen dan modern zijn, de kwaliteit van de beelden is dat geenszins: soms is er zoveel sneeuw dat je nog nauwelijks iets ziet. Het lange wachten geeft ons ruim de tijd om nu écht al ons Chinees geld van de hand te doen. Nadat we een koffie hebben gedronken en twee kleine flesjes sterke drank en… een pakje speelkaarten (uit Turnhout waarschijnlijk) hebben gekocht, hou ik nog precies 8 Yuan over en daarvoor kan je niets meer kopen. Johan en Rita hebben meer geld overgehouden en laten door een kalligrafist een mooi lijstje schrijven met de namen van alle steden die we op deze reis bezocht hebben. Een zeer origineel idee en een mooie souvenir! Het spijt me dat ik niet meer heb overgehouden, maar ja, een mens moet ergens stoppen. Het is uiteindelijk ruim 13 uur als onze Boeiing 737-300 van China Southern Airlines de lucht in gaat voor een korte vlucht van amper 45 minuten en zo is het al vrij laat wanneer we in een immens maar luxueus restaurant China 126van de luchthaven aanschuiven voor de lunch. We zijn er trouwens de enige gasten. Onverwacht krijgen we dus nog de kans om kennis te maken met de zo geroemde Kantonese keuken. Deze is zeer gevarieerd en niet voor niets zegt men van de Kantonezen dat ze “alles eten dat vier poten heeft, behalve de tafel”. Wat wij krijgen is niet slecht, maar valt toch een beetje tegen, maar dat ligt misschien aan het restaurant. Op luchthavens eet je immers doorgaans niet zo schitterend. De luchthaven van Guangzhou is trouwens indrukwekkend: modern, druk en vooral zéér groot.

klik hier voor het vervolg

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, guilin, guangzhou, kanton |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.