16-05-09

Een dagje Hongkong

banner ok.gif
Donderdag 23 oktober 2008 (1)

Vandaag vertrekken we al om 7.30 uur, dus de wekker loopt al om 5.30 uur af. We moeten de ferry nemen van Macao naar Hongkong en die vaart al om 8.00 uur af. Aan de ontbijttafel vernemen we dat we gisterenavond toch iets gemist hebben. Enkele groepsleden zijn naar het Macao Grand Casino geweest en zijn er zeer enthousiast over. Vooral de dansende fonteinen blijken indruk gemaakt te hebben. Maar goed, je kan niet alles hebben. Wij hebben tenslotte ook een leuke avond gehad in de Sand’s en uiteindelijk verlaat ik Macao met 75 HKD meer dan toen ik hier aankwam. Wie kan dat zeggen? De ferry naar Hongkong is een speedbaot die zeer snel en zacht over de zee schuift. We hebben een plaatsje bij het venster bemachtigd en zien de Sand’s en het Mandarin Oriental voorbijschuiven. De boot is niet halfvol. Naast ons zit een Chinees een kom hete noedelsoep uit te slurpen, en van slurpen, daar kennen ze hier iets van. De tocht duurt exact een uur en om 10.15 uur zitten we al op de bus voor een dagje Hongkong. Het weer is zonnig en het is al zeer warm. 

Om te beginnen rijden we naar Aberdeen maar daarvoor moeten we dwars door het Central District waar de torenhoge wolkenkrabbers mekaar verdringen. Als er een stad aan New York doet denken, dan is het deze wel. Autostrades doorkruisen het hele centrum want hier is de auto koning. De voetgangers zijn verbannen naar lange loopbruggen die zich over en onder de autowegen slingeren. Het verkeer is druk, China 137maar vlot. Tom beweert dat hier nooit verkeersopstoppingen zijn omdat alle verkeerslichten centraal gestuurd worden. Daarenboven beschikt Hongkong over een zeer efficiënt metronet met 10 lijnen en zijn er 8 tunnels. Zo kan je natuurlijk heel wat verwerken. Central District is het commerciële hart van Hongkong. Hier staan prachtige buildings met vaak sensationele architectuur. De hoogste is de IFC1 of kortweg “The One” maar ook de “Braun Shaver”, zo genoemd omdat hij aan een elektrisch scheerapparaat doet denken, en de kleinere “Lady Shaver” zijn indrukwekkende gebouwen. De busrit doorheen dit district is op zich al de moeite waard. 

Aberdeen Harbour is het oorspronkelijke Hongkong en ligt aan een van de vele beschermde baaien. Vroeger woonden de mensen hier op bootjes en kwamen nooit aan wal. Het is het Hongkong zoals we dat kennen van de traditionele clichés: oude sampans of houten platbodems met groezelige en grauwe zeilen, dicht op elkaar gepakt in een warrige handelsdrukte van mensen en koopwaar en tegen een achtergrond van hoge moderne buildings. China 138Nu ligt het er vol luxejachten, maar hier en daar wordt de folklore toch in ere gehouden door een groepje oude sampans. Met één ervan maken we een kort tochtje van een halfuur. We slalommen tussen een wirwar van oude en nieuwe boten en komen o.m. langs een groot restaurantschip dat overdadig aangekleed is in rood-gele kleuren en er als een klein drijvend Chinees paleisje uitziet. Kitsch en massatoerisme ten top. Toch heeft het boottochtje wel iets nostalgisch, al heeft Aberdeen toch een groot deel van zijn charme verloren. Het verviel als handelsknooppunt toen een diepzeehaven werd uitgegraven die uitgroeide tot de zevende grootste haven ter wereld. Op het gebied van containerverkeer is het zelfs de tweede grootste na Singapore.  Toch bleef de regio in belangrijke mate afhankelijk van China en het platteland bij gebrek aan drinkwater en landbouw.

klik hier voor het vervolg

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, macao, hongkong |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.