18-05-09

Stanley Market en de Star Ferry

banner ok.gif
Donderdag 23 oktober 2008 (2)

Op de bus die ons naar onze volgende halte zal brengen, vertelt Tom ons intussen meer over deze immense wereldstad. Hongkong is net als Macao een Speciale Administratieve Regio van China en bestaat uit 236 eilanden. Het telt 7 miljoen inwoners en is een van de belangrijkste handelscentra ter wereld. In 1842 werd Hongkong een Britse Kroonkolonie en in 1898 huurde Groot-Brittannië er de New Territories bij voor een periode van 99 jaar. In 1997 werd alles terug overgedragen aan China, maar intussen had het hele gebied zich ontwikkeld als een Westers handelscentrum, al ging uiteraard de Oosterse cultuur niet helemaal verloren. En zo is Hongkong nog steeds een stad met een gemengd en heel speciaal karakter. Ten tijde van Mao beleefde Hongkong een diepe crisis en reageerde daarop door goedkope producten te produceren, die met het label “Made in Hongkong” bij ons in het Westen geen al te beste reputatie verwierven. Zoals gezegd is Hongkong intussen een SAR, die er nog gedurende 50 jaar eigen wetten mag op nahouden, maar er is ook overeengekomen dat China intussen moet mee evolueren naar het niveau van Hongkong en niet omgekeerd.  

We rijden nu naar Stanley Market, één van de musts voor de toerist die Hongkong bezoekt. Het is een klein Chinees marktje dat dicht bij het strand gelegen is. China 139Gezien onze liefde voor marktjes verwachten we er veel van en misschien vinden we hier nog een paar leuke souvenirs. Maar het wordt een grote ontgoocheling. De kraampjes bieden niets dan lelijke en waardeloze prullen en er hangt niets van sfeer. We houden het dan ook snel voor bekeken en besluiten om een aperitiefje te gaan drinken in “Café de Paris” waar we een groot deel van de rest van de groep aantreffen. Het weer is prachtig en de Franse wijn is lekker, dus de sfeer zit er al gauw weer in. Voor de lunch wandelen we langs de baai en het strand naar restaurant Mijas even verderop. Op veel plaatsen langs de kust zijn hier netten gespannen tegen de haaien. Die schijnen hier nog regelmatig voor ongelukken te zorgen, vooral dan in Kowloon, het dichtst bevolkte eiland van Hongkong. Het restaurant is gevestigd in een groot koloniaal gebouw aan de rand van de baai. Het prachtige gebouw is volledig gemoderniseerd en het restaurant is zeer trendy ingericht: strak meubilair, moderne verlichting, grote open keuken achter glas. Het eten is Spaans getint en van prima kwaliteit: tapa’s, soep, geroosterde zalm, chocolade-ijs en koffie. Iedereen geniet van de plek en het moment en dit lijkt me dan ook hét moment om de fooi aan Tom te overhandigen en hem onze welgemeende dank uit te spreken voor zijn voortreffelijke begeleiding. Die eer valt mij te beurt. Tom is meer dan tevreden met zijn 440 Euro (20 Euro per persoon). Hij heeft het dubbel en dik verdiend! 

Om 14 uur zitten we terug op de bus. We rijden naar Victoria Harbour waar de Star Ferry sinds 1880 de overtocht verzorgt tussen Hongkong Island en Kowloon. Het is een korte overtocht maar hij geldt als een van de mooiste sight seeing tours ter wereld. China 140De ouderwetse groen-witte veerboot baant zich een weg tussen de vele bootjes en hier en daar kruist een oude Chinese jonk met zijn typisch bruine zeilen zijn pad. De muur van torenhoge buildings van het Central District verwijdert zich langzaam en vormt een imposant decor terwijl we de oever van Kowloon naderen. Rondom zie je prachtige gebouwen zoals het Hongkong Convention and Exhibition Centre met zijn half koepelvormig dak. Kowloon is amper 47 km² groot, maar telt meer dan 2 miljoen inwoners. Het is dan ook met 44.000 inwoners per km² een van de dichtst bevolkte plekken ter wereld. We stappen aan wal voor een korte wandeling en keren dan met de Star Ferry terug naar Hongkong Island. Ook al is dit business district verre van een voetgangersparadijs, toch doen we er een lange wandeling. Lange en hoge loopbruggen, de meeste overdekt, maken het mogelijk om de drukke snelwegen die dwars door de stad lopen, te kruisen. China 141In de drukke winkelstraten krioelt het van de mensen en hier rijden ook de dubbeldekstrams die het typische stadsbeeld van Hongkong bepalen. mee Het zijn ouderwetse voertuigen die met hun dubbele hoogte en hun smalle wielbasis een vrij onstabiele indruk geven. Tom loodst ons door een aantal typische straten, dwars door shopping centers heen naar de Pedestrian Escalator, de langste roltrap ter wereld, die helemaal naar het hoogste punt van de stad loopt.  In verschillende stappen overbrugt hij een afstand van 6 kilometer, maar hij gaat maar in één richting: de heuvel op. Om af te dalen, moet je tevoet. Wij gaan niet tot boven, maar keren halverwege terug naar de bus die ons naar het stationnetje van de oude Peak Tram brengt.

klik hier voor het vervolg

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, hongkong |  Facebook | |

De commentaren zijn gesloten.