02-08-09

Een halve dag op de luchthaven van Rome

banner sicilie
Zondag 21 juli 2002

Er was veel lawaai vannacht: het trouwfeest en het aan- en afrijdend personeel. Dit is toch wel een smet op dit anders zeer aan te bevelen hotel. We genieten een laatste keer van het ontbijt, slenteren nog wat rond in het hotel en om half elf vertrekken we naar Catania waar we normaal pas om 17.50 uur een vlucht hebben naar huis. We moeten onze auto bij Avis inleveren vóór de middag en zullen dus de hele namiddag op de luchthaven moeten doorbrengen waar helemaal niets te zien of te beleven is. Om half twaalf al hebben we afscheid genomen van onze trouwe reisgezel Stilo en na amper 10 minuten zijn alle administratieve formaliteiten al vervuld. De Fiat was een openbaring: een aangenaam, comfortabel en vinnig autootje. Er is even paniek als ik merk dat ik mijn gsm kwijt ben! Die moet in de huurauto uit mijn zak gevallen zijn. Ik keer snel terug en… gelukkig, daar ligt hij inderdaad. Ik waag het erop en slaag er in over te boeken op een vroegere vlucht naar Rome zodat we niet de hele tijd op deze doodse plek moeten doorbrengen. Op de nationale luchthaven staan lange rijen te wachten voor Pisa, Milaan, Rome, etc. Wij moeten gate 6 hebben voor Rome; aan gate 5 staan die voor Milaan, tot plots wordt omgeroepen dat we op 5 moeten zijn en de helft van de massa verhuist van 6 naar 5. Als dat is gebeurd, roepen ze om dat Milaan moet switchen van 5 naar 6 wat opnieuw een hele volksverhuizing teweegbrengt. Het mooiste is nog dat we uiteindelijk gelijktijdig moeten instappen en  mekaar opnieuw moeten kruisen. De vlucht verloopt heel goed, maar we krijgen niets te eten. We hebben onderweg een schitterend zicht op de Etna en later ook op de Golf van Napels, Sorrento, de Vesuvius en het eiland Capri.

In Rome is er op de grote, moderne luchthaven gelukkig meer te beleven. Sicilie 46Het zal makkelijker zijn om hier de 5 uren wachttijd door te brengen dan in Catania. Eerst gaan we eten: een groot restaurant, zo goed als leeg. De 4 dienstmeisjes hebben meer aandacht voor elkaar dan voor de klanten. De keiharde discomuziek lijkt me ook meer voor hen bestemd dan voor ons. We eten er echter niet slecht en zo is het 15 uur voor we het weten. Shoppen, slenteren, lezen… het duurt even voor we de business lounge van Alitalia vinden, maar we mogen er niet in. We vinden uiteindelijk toch een rustig hoekje om te lezen en te schrijven. Ik bel Hendrik om ons vanavond te komen ophalen in Zaventem. Ze zijn aan het fietsen want het is inmiddels ook in België mooi weer geworden. De tijd gaat nog relatief snel om en met een kwartiertje vertraging vertrekken we om half negen richting Brussel. We komen er om half elf aan. Het is laat, maar het is mooi geweest!

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (3) | Tags: italie, sicilie |  Facebook | |

heerlijke herinneringen Dank je wel voor deze fijne blog waarin jullie beschrijven wat ook wij rond die tijd in la bella Sicilia hebben ervaren. Ik herkende me in zovele dingen terug, vooral in je enthousiasme en vreugde over de Italiaanse cultuur, hun levenswijze en hun eten. We zijn sinds die keer reeds een paar maal terug geweest en ook in de volgende reis met Marga en 2 andere vrienden, kijken we uit naar de aanblik van Segesta, de kust van Trapani en Erice en natuurlijk keren we terug naar Palermo, een levendige echte stad, met volbloed Italianen en een kunst / cultuur die je soms de adem beneemt. De laatste keer waren we in de herfst in Monreale: ik zal nooit de smaak en geur vergeten van de dikke gepofte kastanjes die we kochten langs de weg . Ik hoor nog de avondgezangen van de paters in het klooster terwijl ik buiten op de trap naar de toren even stilstond.... Het zal ook een reis zijn vol herinneringen aan een zeer lieve en goede vriend, die altijd samen met ons in de paasvakantie op weg was, die ons wees op dingen die we zelf niet gezien hadden, die genoot van de bikinimeisjes in Enna en ook de top van de berg beklom in Cefalu. Hij is 5 jaar geleden gestorven maar in Sicilie zal hij er altijd bij zijn.
Ik bewonder ook de foto's die jullie getrokken hebben. Schitterend gewoon, ik ben jaloers en zou het ook zo willen kunnen:-)!
Dank je wel voor deze blog!
Ik zal hem ook aanbevelen aan mijn zoon die dit jaar op huwelijksreis gaat naar China.
Groeten van Astrid , een vriendin van een hele fijne vrouw, nl. Marga. We nemen haar heel graag mee op reis, omdat zij van dezelfde dingen als wij kan genieten, en omdat we samen kunnen lachen en plezier maken met dezelfde dingen! Ik verheug me er nu al op om haar straks deelgenoot te kunnen maken van dit bijzondere land. We waren al samen in Napels en Positano en Capri. we waren in Marokko. Ze zal het heerlijk vinden in Sicilie. We keren er nog eens terug, en dan doen we de andere kant. Een tip voor jullie: In acireale op het plein tegenover de duomo is er een cafe / grote bar /brasserie met heerlijke taartjes maar ook met granita di mandorla, bedekt met een klein laagje granita di caffe. Mmmhh! We zijn er , na een week Siracuse, terug langs gegaan om die delicatesse opnieuw te degusteren. En een laatste tip: stromboli! Om het half uur gerommel en gedonder en lava, die 's avonds tegen een donkere hemel rood spuwt. Je kan de berg beklimmen, maar je kan het schouwspel ook vanuit een bootje op het stille water van de zee beschouwen. Zo klein voel je je dan, zo stil werden de 12 mensen in de sloep, en zelfs de roeier die het kent, kan zijn ogen niet afhouden van de top met de vurige tongen. Pikdonker was het, en de schorpioen stond boven de Stromboli. Mijn sterrenteken! Mooi he.
Groetjes want nu moet ik terug aan het werk.
Astrid

Gepost door: astrid | 03-02-10

Bedankt Bedankt voor de mooie woorden. Ja, wij houden (o.a.) veel van Italië. Kijk ook maar eens naar het verslag van onze reis naar Campania, dat pas op deze blog is verschenen. Vorig jaar waren we in Puglia (door het slechte weer een beetje tegengevallen) en dat verslag mag je eerstdaags op de blog verwachten.

Nog een mooie reis gewenst naar Sicilië! We horen er wel van.

Groeten van C&C.

Gepost door: C en C | 04-02-10

Heel fijn om jullie uitgebreid verslag te lezen, want wij bereiden ons ook voor op een rondreis in Sicilië volgende zomer. De details en de waardering van de bezochte plekken, hotels en restaurants zijn zeer interessant. Ook de rest van jullie blog lijkt me tof. Ik zal er zeker nog vanalles in blijven lezen.