14-09-09

"Punting" en bier drinken

banner England 4
Zaterdag 23 mei 2009 (2)

Na het eten wandelen we verder doorheen de stad en langs de belangrijkste gebouwen: The Sheldonian Theatre,  The Museum of the History of Science, The Radcliffe Camera. Oxford 3We willen de beroemde Bodleian Library bezoeken, maar die is jammer genoeg vandaag voor het publiek gesloten. Op de binnenkoer ervan zijn we echter getuigen van een speciaal schouwspel. Hier kunnen de afgestudeerden de officiële graduation photo laten maken die ongetwijfeld straks een ereplaats krijgt in hun huis (en in dat Oxford 5van hun ouders waarschijnlijk ook). Aan de ingang verspert echter een strenge man in zwart pak en met bolhoed ons de weg zodat we enkel kunnen toekijken vanop afstand en tussen de spijlen van het grote hek. Plots vinden we midden op straat een bonnet, die door een student moet verloren zijn. Eerst leggen we het op een muurtje zodat  de ongelukkige verliezer het mogelijks kan terugvinden, maar dan besluit ik het eerder af te geven aan de man met de bolhoed. Die kijkt me nauwelijks aan en zegt kortaf: “I can’t do nothing with it. Throw it in the bin!”. Als het zo zit, nemen we het dan maar zelf mee naar huis. Voorwaar een mooi souvenir.

In het commerciële stadscentrum gaan we op zoek naar de City Covered Market, want we zijn benieuwd wat we daar voor lokale Oxford 6specialiteiten zullen vinden en… dat levert altijd mooie foto’s op. We vinden er inderdaad winkeltjes met verse producten (groenten, fruit, vis, vlees) maar evenzeer de echte Engelse specialiteiten zoals cakes, koekjes, confituren, chutneys enz. Hier wandelen we met plezier een uurtje rond en kopen een paar potjes confituur en een beetje fudge. We maken een rondje langs het recent in ere herstelde Oxford Castle dat is omgebouwd tot een tentoonstellings- en conferentieplaats. Daarvoor hebben ze een ultramoderne aanbouw gemaakt met veel glas en meteen de charme van de hele site verknoeid. Het is intussen zeer warm geworden en we besluiten wat koelte te gaan zoeken aan de boorden van de Thames. Oxford 4cVanop een overvol terras aan Magdalen Bridge, waar de Engelsen liters bier aan het drinken zijn, slaan we de bootjes op de rivier gade: toeristen proberen onhandig de lange platte roeibootjes, rechtstaand in goede banen te leiden met een lange stok. “Punting” wordt dat genoemd en is typisch voor Oxford waar het vooral op de River Cherwell wordt beoefend.  Verder varen er talrijke barges voorbij, zo van die typisch Engelse kleine woonbootjes en er is zelfs een heuse Venetiaanse gondel. Daarna wandelen we verder, op de rand tussen stad en platteland, langs de uitgestrekte Christchurch Meadow doorheen een brede laan met hoge hoge bomen. Het prachtige weer zorgt ervoor dat er heel wat volk op de been is en velen hebben zich neergevleid op het gras in de koele schaduw van de bomen. Op de Oxford 5buitgestrekte green is een wedstrijd boogschieten bezig. We wandelen dwars door Christchurch College en komen terug in High Street. Hier ligt het machtige gebouw van Magdalen College, een van de grootste  en oudste colleges van Oxford. Vorig jaar vierde het zijn 550e verjaardag! Er zijn verschillende grote binnenplaatsen, alle omgeven door oude gevels die helemaal begroeid zijn met blauwe regen. We bezoeken de kapel, eigenlijk meer een grote kerk. Het koor is prachtig versierd met tientallen houten beelden en de grote monochrome glasramen zijn uniek. Ze worden beschenen door de ondergaande zon en zorgen, samen met het ingetogen orgelspel,  voor een zeer bijzondere sfeer in de kerk. Er is momenteel een misdienst bezig, dus we moeten ons beperken tot een algemene blik naar binnen vanaf de ingangsdeur. Toch is het een zeer indrukwekkend moment.

De zon is stilaan onder wanneer we terug buiten komen en in de stad staan. Er heerst een drukte van tientallen bussen, enkel- en dubbeldekkers. De mensen trekken stilaan terug naar huis en het wordt rustig in de stad. We besluiten niet meer terug te gaan naar het hotel maar in de stad te blijven voor het avondeten. We zakken dus rustig af naar Walton Street op zoek naar een restaurant. Het is echter nog te vroeg en we beginnen met een aperitief op een terrasje. Het is een heerlijke avond en we genieten van een fris wit wijntje terwijl we de voorbijgangers gadeslaan, één van onze favoriete bezigheden op reis. Er wandelt een priester in zwarte soutane voorbij, spelend met een kleine jongen die een ballon in de hand houdt. Er is een vrouw bij en nog een klein meisje. Het duurt even voor ik me realiseer dat dit een gezinnetje is, want in de Anglicaanse kerk mogen de priesters trouwen. Voor ons toch een beetje een ongewoon beeld. Om 19 uur vinden we dat de tijd gekomen is om aan tafel te gaan en we trekken naar Branca, één van “the places-to-be” vanOxford 5c de stad. Tot onze verrassing zit het restaurant al bomvol en we mogen ons gelukkig prijzen dat er nog net één tafeltje voor twee vrij is. Het is een vrij grote moderne brasserie die Italiaans getinte gerechten serveert. Het publiek is zeer divers, maar bestaat toch vooral uit hippe jongemensen. Er heerst een aangename drukte en het eten is voortreffelijk: geroosterde asperges met Provolone en truffelsaus, antipasti met San Danieleham, salami, mortadella en rucola en tenslotte gegrilde zeebrasem (ik) en gegrilde tonijn met Borlottibonen (Christiane). Heerlijk, maar zeer grote porties. We zijn dan ook zeer voldaan als we terugwandelen naar Banbury Road waar we de bus nemen. We zijn terug in Burlington House om 21.15 uur en zijn vandaag 12 uren onderweg geweest. Dat voel je, maar echt moe ben ik niet. We nemen een deugddoende douche en kruipen in bed. Het was een heerlijke dag!

klik hier voor het vervolg

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: engeland, groot-brittannie, oxford |  Facebook | |