08-04-10

De hoofdstad Amman

banner jordanie
Maandag 15 mei 2000 (2)

Na de lunch vatten we de vrij lange terugweg aan naar Amman, waar we eerst even een fotostop (d.w.z. 5 minuten) houden aan de Koning-Abdullah-Moskee. Om binnen te gaan hebben we niet alleen geen tijd, het is ook niet toegelaten.  We brengen een bezoek aan het Archeologisch Museum op de citadel (Djebel al-Qala’a). Aan de ruïnes van de Romeinse Herculestempel  hebben we een prachtig panoramisch zicht  op de stad. Het museum bezit zeer mooie prehistorische en Romeinse kunstschatten, die echter een mooier museum verdienen. Alles staat er onoverzichtelijk op elkaar gepropt in een wat oubollig en schools aandoend gebouw. We bewonderen er een Jordanie 7paar van de originele ‘Rollen van de Dode Zee’, koperen rollen met handschriften uit de periode tussen de 2de eeuw  vóór en de 2de eeuw na Christus. Deze rollen zijn van  grote betekenis geweest voor het begrijpen van het Oude Testament. In de stad brengen we verder een bezoek aan het  Romeins Amfitheater, dat met zijn 44 rijen plaats biedt aan 6.000 toeschouwers. Het wordt nog zeer regelmatig gebruikt voor theatervoorstellingen. Daarna krijgen we (amper) een halfuurtje voor een vrij bezoek aan de Soek. Ongelooflijk kleurrijk, druk, pittoresk; dus filmen maar! Bij een fruitwinkel met een massa vruchten in alle kleuren en vormen krijgen we elk een  oranje vruchtje dat zowat een Jordanie 8kruising is tussen een peertje en een abrikoos. We durven het niet ter plaatse opeten en nemen het mee naar ons hotel, waar we het met flessenwater kunnen spoelen. Victor is zeer ongeduldig om terug naar het hotel te vertrekken. Twee koppels die zich wat misrekend hebben in de tijd zijn tien minuten te laat bij de bus en krijgen een wélgemeende uitbrander. “Goed voor één keer; de volgende keer kunnen jullie een taxi nemen”! We zijn terug aan het hotel om 5 uur. Eigenlijk veel te vroeg, want er was nog zo veel te zien in Amman. Het is een zeer warme dag geweest. Ik heb veel gezweet en mijn gezicht is dan ook goed verbrand. De groep valt goed mee: iedereen is vriendelijk, maar we vinden toch niemand om mee op te trekken.  Het is moeilijk om met iemand een gesprek aan te knopen. Iedereen is onmiddellijk uitgepraat. We eten pas om halfacht en moeten dus toch wat tijd trachten te doden. Dat valt niet mee, want de verkenning van het hotel (dakterras, zwembad, bar) zit er al gauw op. We besluiten postkaartjes te kopen, maar 0,4 dinar (25 Fr) in het hotel vinden we te duur. We wandelen langs de drukke boulevard naar een benzinestation, waar we hopen ook kaartjes te vinden. IJdele hoop, want er is zelfs geen shop.  Dan maar terug naar het hotel, waar we in de bar genieten van een koel en verfrissend pintje. Het buffet smaakt ons vanavond beter dan gisteren wegens meer honger. Na het eten zijn we de enigen van de groep die nog even afzakken langs de bar voor een koffietje. Twee jonge meisjes spelen er melige westerse muziek op de viool en de piano. Het is uiteindelijk halftien wanneer we als twee rode kreeftjes in bed kruipen. De eerste dag viel alvast zeer goed mee.

klik hier voor het vervolg

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: jordanie, amman |  Facebook | |