20-06-10

In Navajogebied

banner yellowstone
Zondag 25 juli 1999

Het is zwaar bewolkt wanneer we 's morgens Moab verlaten. Dit wordt een overgangsdag die ons naar Kayenta, Arizona moet brengen. Bekend terrein, want hier waren we de vorige keer ook. Het wordt een korte rit en we vragen ons af waarom we eigenlijk niet rechtstreeks naar Page rijden. Het had perfect gekund: amper 177 miles. Maar enfin, dit geeft ons de kans om rustig wat rond te kijken. We verlaten dan ook al gauw onze weg om via de US211 de 50 kilometer verder gelegen Needles te gaan bezoeken. Dit gebied behoort tot Canyonlands National Park dat we eergisteren langs de andere zijde bezocht hebben. We maken dus een omweg van niet minder dan 100 kilometer. We zouden het in Europa niet doen, denk ik. Onderweg houden we halt bij Newspaper Rock. Hier hebben Indianen allerlei tekeningen en symbolen in de rots gegrift. Niemand kent er de echte oorsprong noch betekenis van. The Needles (letterlijk de naalden) zijn een hele reeks kleine, scherpe bergtoppen op een rij. Dit is ongetwijfeld een paradijs voor 4X4-rijders en voor wandelaars. Niet echt geschikt voor personenauto's want de wegen zijn niet geasfalteerd. We maken toch een kort  ritje over een gemakkelijke grindweg en komen steeds dichter bij de rood-witte rotsen in hun meest bizarre vormen.  Onderweg liggen enorme rotsblokken tot op de rand van de weg, zomaar van de bergen afgebrokkeld en naar beneden getuimeld.

's Middags stoppen we in Monticello aan het Ranch Cookhouse, het enige dat het stoppen waard lijkt. Het is een restaurant in onvervalste western stijl, de diensters incluis. Verschillende plaatselijken, op hun zondags uitgedost, komen er eten. We bestellen buffalo stew: stoverij van buffel. Het blijkt meer een dikke papsaus met aardappelen en wortelen en slechts hier een daar een (smaakloos) stukje vlees. De 'biscuits' die erbij horen zijn wél lekker. Het gaat verder langs rustige wegen (weinig zondagse toeristen) naar Mexican Hat. Hier zijn we aan de grens met Arizona en in Navajogebied. Onderweg zien we prachtig gekleurde bergen waarin zandlagen in verschillende kleuren patronen trekken. We maken nog een ommetje langs de Goosenecks.  Hier zie je de San Juan River zich 4 à 5 maal langs hoge bergen slingeren. Het lijkt op Dead Horse, maar is nóg mooier. Stilaan komt Monument Valley in zicht. Het is al de hele dag zwaar bewolkt, maar hoe dichter we onze bestemming naderen, hoe grijzer het wordt. Monument Valley ligt er dan ook eerder droevig bij en maakt niet zo'n grote indruk als de vorige keer en zelfs niet als Canyonlands en Arches.  Als we in Kayenta aankomen, regent het hard, is het winderig en ronduit koud! Ons hotel (Anasazi Inn) ligt nog een tiental mijl voorbij Kayenta. We waren er niet zeker van, maar het is inderdaad hier dat we drie jaar geleden 's middags gegeten hebben. We zitten in Navajogebied, dus het hotel is zeer eenvoudig en zelfs eerder primitief. Onze kamer is klein en niet erg fris. Naar hun normen is het echter grote luxe: een vrij groot (en proper) café-restaurant en een groot aantal kamers in aparte  huisjes. De gevels zijn allemaal wit geverfd en de dakgoten, de deuren en de ramen in het typische turquoise van de Indianen.

Het is vijf uur, dus we moeten hier toch nog wel enkele uren zien te doden. We beginnen met koffie en pie. Daarna wat uitrusten op bed, wat lezen en natuurlijk tv kijken. Er is een rechtstreekse voetbalwedstrijd (Fiorentina tegen Aston Villa notabene) en het valt zeer op dat de uitzending geen enkele keer onderbroken wordt voor reclame. Dàt precies maakt voetbal voor de Amerikanen ongeschikt voor televisie! 's Avonds eten we in het hotel. Behalve wijzelf en één jong koppeltje toeristen zijn alle gasten in het goed gevulde restaurant Indianen. Het eten is slecht. We liggen om negen uur al in bed en van tv kijken komt ook al niet veel in huis, want zappen is hier geen pret: er zijn maar tien posten en... geen afstandsbediening.

klik hier voor het vervolg

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: usa, utah, arizona, navajo, page |  Facebook | |