24-06-10

De lang verhoopte boottocht op Lake Powell

banner yellowstone
Dinsdag 27 juli 1999

We zijn uiteraard vroeg wakker vandaag, want dit moet opnieuw een hoogdag van de reis worden. Onder meer voor de boottocht op het Lake Powell  naar Rainbow Bridge, zijn we naar hier teruggekeerd. Om half zeven zijn we al op weg naar de Wahweap Marina  waar we eerst nog een ontbijt zullen nemen in de lodge. Op een parking langs de weg zwerft een eenzame coyote rond op zoek naar wat eten.  Om half acht staan we al in de rij aan te schuiven voor de boot van 8 uur want we willen een goed plaatsje bemachtigen op het buitendek. Aanvankelijk zijn we een beetje ontgoocheld want er is geen zon! We twijfelen nog even, maar nemen toch plaats op het bovendek en smeren ons alvast goed in tegen de zon die hopelijk nog zal komen. De boottocht naar Rainbow Bridge is 20 mijl lang en zal 5 uren duren. We hebben zeer hooggespannen verwachtingen en hopen niet door het weer ontgoocheld te worden. Het is in ieder geval beter dan drie jaar geleden, want toen was het zelfs niet de moeite om uit te varen: alles zag grauw en grijs.  Nu gaan we hoe dan ook! We zijn er speciaal voor terug naar Page gekomen en... we hebben niet minder dan 150 dollar  (5.700 frank) betaald voor twee tickets! Om 8 uur stipt varen we de marina uit en de heenreis naar de Rainbow Bridge ontgoochelt mij een beetje. Dat is natuurlijk altijd het gevaar wanneer de verwachtingen zo hoog zijn. Ik mis de kleuren: het water is niet zo blauw als ik verwacht had en de rotsen hebben ook niet de diepe kleur als ik mij had voorgesteld.  Daarenboven varen we tegen de zon in, die toch haar best doet om de wolken te verdrijven. Onderweg vergapen we ons aan de talloze speedboten, jetskis die in de golven van onze boot sprongen maken en de typische houseboats. Dit zijn vierkante boten, die hoog boven het water uitsteken en als varende caravans dienst doen. Ze zijn vaak zeer luxueus ingericht en bij vele zitten de eigenaars op het dek champagne te drinken. Elke keer als we er een naderen, moet onze boot gas terugnemen en traag gaan varen om geen golven te maken.Nog vóór we Rainbow Bridge, de hoogste natuurlijke brug ter wereld (hebben we dat niet al eens gehoord?) bereiken, kleurt de hemel blauw en terzelfdertijd het water groen, blauw en turquoise. De rotsen worden roder en roder. Schitterend!  We varen door enge kloven tussen de bergen van de voormalige canyon door en achter iedere hoek schuilt een nieuw fascinerend zicht.  Aan Rainbow Bridge mogen we even van boord voor een kleine wandeling en dan vatten we de terugreis aan. Met de zon in de rug is het landschap nog mooier!  Dit alles ontgaat echter grotendeels aan de drie kleinkinderen van een bejaard echtpaar op de boot. Voor het grootste deel van de reis liggen ze te slapen. Ik doe niets dan filmen en fotograferen...

's Middags zijn we net op tijd terug voor de lunch in ons hotel. Ze sluiten echter om twee uur, maar geen nood: de ober doet wel een overuurtje voor ons. Na het eten lanterfanten we wat in Page: winkeltjes en een groot, zeer verzorgd grootwarenhuis met veel verse groenten en aanlokkelijk fruit . Terug in het hotel bevestig ik telefonisch onze terugvluchten bij United Airlines. Om 17u30 breekt er een stevig onweer los dat anderhalf uur blijft duren. Het water gutst uit de hemel en stroomt op verschillende plaatsen het hotel en onze kamer binnen. De patio en de tuin zijn overstroomd. Doorheen het noodweer zien we een helicopter aan- en afvliegen alsof er ergens een onheil is gebeurd. Later horen we inderdaad op tv dat door de storm op Lake Powell een houseboat is vergaan. Wanneer we gaan eten in Ken's Old West, is het onweer voorbij en begint alles snel op te drogen. Het restaurant is in western stijl en zeer druk bezocht. Het is er donker en er speelt een country orkestje. Behalve toeristen zitten er veel lokalen, die vooral drinken en dansen. Wanneer ik wil betalen, wordt mijn Eurocard geweigerd. Dat is nu al de tweede keer. Zou mijn kredietlimiet bereikt zijn? Gelukkig heb ik nog Visa!

wordt vervolgd

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: usa, arizona, lake powell, page |  Facebook | |