20-07-10

Faenza en Ravenna

banner Noord-Italië
Donderdag 9 juli 1998

Bij de afrekening in het hotel begint de dag met een onprettige verrassing: we moeten 35.000 lire betalen voor het gebruik van de garage. Dat is 1.500 frank! Ik denk dat sommigen dat zelfs niet betalen voor een hotelkamer... We geraken vrij makkelijk uit de drukte van Bologna weg. Maar het ìs wel degelijk een drukte: brede straten zonder afgelijnde rijvakken, dus iedereen rijdt maar. Als de auto's niet te breed zijn, wordt een tweevaksbaan op die manier moeiteloos een drievaksbaan. We zijn op weg naar Ravenna.

Onderweg houden we halt in Faenza. Dat is in het frans Faience, dus de hoofdstad (of misschien eerder één van de hoofdsteden) van de keramiek. In ieder geval we bezoeken er het schitterende Museo Internazionale delle Ceramiche. Er is een immense verzameling van keramiek te bewonderen uit alle landen en uit alle periodes. Het gebouw is een zeer geslaagde integratie van moderne architectuur in een oud gebouw en doet me een beetje aan het Museum van Sierkunst in Gent denken. Wij wandelen er vrij snel door. In de stad kunnen we het toch niet laten een keramiek cache-pot te kopen als souvenir. Faenza zal ook in onze herinnering blijven als het stadje met de drukke markt. Terwijl de vrouwen op de markt hun inkopen doen, staan de mannen aan de rand van de markt in groepen luidruchtig te praten en te discussiëren. Een hels lawaai dat van ver hoorbaar is en steeds maar toeneemt naarmate je dichterbij komt. In Italië is kletsen blijkbaar een mannenzaak.

's Middags is het opnieuw moeilijk om iets te eten te vinden. We rijden immers niet echt door een toeristische streek en er zijn weinig restaurants. Uiteindelijk vinden we toch iets in Russi: veel auto's voor de deur van een eenvoudig bar-restaurant-pizzeria. De goede ervaring van eergisteren in gedachte, stappen we er toch maar binnen. Het zit vol luidruchtig lachende bouw- en andere vakkers. Zelfs de pastoor is van de partij en laat zich in de discussies en de grappen niet onbetuigd. De meesten zijn al aan de grappa(s) toe en de sfeer zit er dik in. Dat ze daarna nog de weg op moeten en nog een namiddag moeten werken, schijnt hen niet te deren. Wij snappen weinig of niets van de gesprekken, maar genieten toch van het spontane plezier. We moeten 4 maal opnieuw kiezen op de kaart vooraleer ze het gevraagde kunnen opdienen. Ook daar worden grappen over gemaakt. De paglia e fieno smaakt uiteindelijk lekker. Na Faenza nemen we de gewone weg in plaats van de autosnelweg in de hoop iets meer te zien. Het is echter geen mooie streek en er valt niet veel te zien. Alleen zeer veel fruit.

In de namiddag bezoeken we onder een loden zon Ravenna.  Het is ongelooflijk hoe hier zoveel schitterende mozaïeken bewaard zijn gebleven. In elke kerk zijn er prachtexemplaren te bewonderen. We lezen dat één van de mooiste te zien is in de Basilica San Apolinare. We vinden de kerk algauw, vlak in de buurt van ons hotel. Het is inderdaad een mooie mozaïek. Even later ontdekken we echter dat we ons vergist hebben: er zijn 2 kerken van San Apolinare in Ravenna en de bedoelde basiliek ligt buiten de stad in Classe. Die doen we dan morgen wel! We slenteren verder van de ene kerk naar het andere monument en als we om half zeven in ons hotel komen, ben ik opnieuw moe. Maar niet zoals gisteren... 's Avonds gaan we eten in de Enoteca "ca'de' vén". Het is een heel speciaal kader in een zeer oud, groot wijnhuis, waarvan het interieur gedurende honderden jaren onveranderd is gebleven. Hier gelden twee tarieven: "alla banca" (een grote lange tafel met banken) betaal je minder dan "alla tavola". We eten er een locale specialiteit: piadine, kleine platte broodjes. Na het eten drinken we een koffie op een terras waar om 21u30 de popgroep YESSS zal optreden. Er stroomt veel volk toe en velen benijden ons ons zitplaatsje. We wachten ongeduldig op het begin van het concert en wanneer ze om 22 uur eindelijk beginnen, houden we het bij het tweede liedje al voor bekeken en stappen op. De fans begrijpen dat waarschijnlijk niet, maar twee van hen zijn zeer blij dat ze ons tafeltje kunnen overnemen.

klik hier voor het vervolg