26-09-10

Bergen, waar het (bijna) altijd regent

banner Noorwegen.jpg

Woensdag 9 juli 1997

Om 8 uur ‘s morgens gaan we onze auto op de eerste plaats parkeren in de rij voor de veerboot van 9u40 naar Kvandall. Onze vrees geen plaats meer te hebben, blijkt onnodig te zijn geweest. Er is ruim plaats over. Het is een zeer mooie tocht van ongeveer een uur. We doen een “tussenlanding” in Utne, waar we het stemmige dorpje, met zijn kleurrijke houten huizen, zijn kerkje en het oude, maar sjieke Utne Hotel langzaam zien voorbijglijden. Vanuit Kvandall rijden we hoofdzakelijk langs de Hardangerfjord, aan wier oevers in Øystese we ‘s middags een mooi picknickplaatsje vinden. We eten er de onderweg gekochte “jordbaer” en herontdekken de échte aardbeiensmaak, zoals je die bij ons niet meer aantreft. Een beetje verder zien we een zalmkwekerij: in de grote cirkelvormige bakken, die op de fjord drijven, springen voortdurend grote zalmen hoog boven het water uit. Leuk om te zien. Na de middag komen we langs een nieuwe schitterende waterval: de Steindalsfoss. Het meest merkwaardige is dat je er achter door kan wandelen, wat uiteraard een mooi effect en vooral schitterende videobeelden oplevert.

Tegen 14u30 rijden we reeds Bergen binnen. Eerst even wennen aan de snelheidsbeperking tot 50 km per uur en... 5 Kronen tolgeld betalen om de stad binnen te komen. Zonder veel moeite vinden we het Romantik Park Pension, ons eerste hotel uit de Historiske Hotels-keten. Het is een statig, oud en groot huis met torentje, gelegen in een sjieke wijk even buiten het centrum. We krijgen - een beetje tot ons ongenoegen - een klein kamertje op de 3e verdieping en er is geen lift! Dus maar puffend en zwetend de koffers naar boven slepen. De prachtige antieke meubels en vooral de gratis koffie maken echter alles goed. Al gauw trekken we naar de stad. Het is een korte wandeling en we zijn nog net op tijd om het einde mee te maken van de beroemde vismarkt. Dit is inderdaad een kolfje naar onze hand: een gezellige, kleurige drukte en een enorm aanbod aan allerlei soorten vis en schaaldieren. Het meest opvallend is een zwart stuk walvis, dat meer aan vlees dan aan vis doet denken. Maar... is het dat eigenlijk ook niet? Als we de kans krijgen, moeten we dat toch eens ergens proeven. Even verder wordt onze aandacht getrokken door de grootste levende kreeft, die we ooit zagen en waarschijnlijk ooit zullen te zien krijgen: ze is zeker anderhalve meter lang en haar gewicht durf ik niet te schatten. De traditionele regen is heel ver weg: er staat een brandende zon aan een schitterend blauwe hemel ! Wie had dat gedacht en... hoe lang zullen we dit geluk nog kunnen houden? Laat ons het beste hopen en intussen genieten. In die omstandigheden zien we de kleurrijke gevelrij van Bryggen in ideale licht-omstandigheden. Het is het oude middeleeuwse stadsgedeelte van Bergen, waar alle huizen en de straatbedekking volledig in hout zijn. Ook langs de haven heerst een zomerse sfeer en we genieten van een koel glas op het terras van ‘Madam Felle'.

We beëindigen onze namiddag met een kabeltrein-tochtje naar de berg Fløyen, vanwaar we een schitterend panorama hebben op de stad en de baai. Er blijft ons nauwelijks de tijd om in het hotel andere kleren aan te trekken en tegen 7 uur vatten we voor de tweede keer de wandeling aan naar de stad. Het lijkt wel alsof we vandaag meer kilometer tevoet hebben afgelegd dan met de wagen... In restaurant de Enhjørningen, in de oude huizenrij van Bryggen, hebben we één van de betere dinners van de reis. Eerst vissoep en dan een 'fisketrio': drie verschillende soorten zeeverse vis, waaronder uiteraard de onvermijdelijke Noorse trots: de zalm! Daarbij een meer dan aanvaardbare (Spaanse) witte huiswijn en met 730 kronen (3.700 frank!!) zijn we ervan af...Maar het was het waard. Na het eten flaneren we nog wat langs de jacht- en vissershaven onder een late, maar nog steeds felle zon. Pas na half elf verdwijnt ze achter de horizon, maar het blijft nog lang naschemeren. Echt donker wordt het de hele nacht niet! Het was een zeer gevulde dag zodat we geen tijd vonden onze postkaartjes te schrijven. Ze blijven dus maar op zak voor morgen.

klik hier voor het vervolg

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: noorwegen, bergen |  Facebook | |