19-10-11

Een slechte start

Banner Paris 2011.jpg

Vrijdag 16 september 2011 (1)

Wij gaan af en toe wel eens naar Parijs, maar het was lang geleden dat we er nog eens overnacht hadden. Een interessant aanbod in Plus-Magazine trok onze aandacht en de tweede citytrip van dit jaar lag vast. We kozen voor het weekend waarin Les Journées du Patrimoine viel want dan zijn veel musea gratis en kan je daarenboven een aantal gebouwen bezoeken die normaal niet open zijn voor het publiek. De voorbije jaren hebben we op die Open Monumentdagen, zoals we ze hier noemen, een aantal interessante dingen ontdekt.

Het is vroeg opstaan want onze trein vertrekt in Gent al om 6:53 uur maar het voordeel is dat we dan al om 9 uur in Parijs zijn en over een volle dag beschikken. Het is nog donker als we de bus nemen naar het station en het is frisjes maar zacht en droog. De Thalys is stipt op tijd in tegenstelling tot de vorige keer toen hij zonder verdere uitleg afgeschaft was en we onverhoeds een gewone trein naar Brussel moesten nemen. Nu verloopt de hele reis gelukkig vlekkeloos. Zachtjes en tegen hoge snelheid zoeven we door het landschap terwijl de zon zich langzaam maar zeker door de ochtendnevel boort. Het belooft een mooie dag te worden. We zijn meteen in een echte vakantiestemming. Even vóór 9 uur komen we aan in Paris Nord. We zitten in de laatste wagon en moeten dus een hele wandeling maken over het perron naar de trappen die ons naar de metro moeten brengen. Eerst nog even naar het toilet en daar stel ik plots vast dat ik mijn schoudertas in de trein heb laten liggen. In paniek ren ik terug het hele perron af en… gelukkig heeft een treinbeambte net mijn tas gevonden. Ik neem ze opgelucht in ontvangst en check of al mijn papieren er nog inzitten. Gelukkig wél, dus dit is al bij al goed afgelopen… tot ik een eerste foto wil maken. Mijn fotocamera is verdwenen! Mijn eigen domme schuld natuurlijk. Maar we gaan er de pret niet laten door bederven, het was tenslotte een oud toestel, dat wegens een defect door C al was afgeschreven en vervangen door een nieuw. Maar hoe dan ook... een slechte start! Ik kan me niet voorstellen dat we over een paar weken naar New York zouden vertrekken zonder fototoestel, dus... dat wordt een nieuw kopen.

Ondanks de lange rit (14 stations) brengt de overdrukke metro ons in een mum van tijd in Montparnasse-Bienvenüe, waar we een zeer lange ondergrondse wandeling moeten maken om over te stappen op lijn 13 die ons naar het station La Gaîté moet brengen. Als we daar bovengronds komen ziet de hemel grijs en is er neiging tot motregen. Het is frisjes, maar door de Paris01.jpgwandeling hebben wij het warm! Hotel Mercure Montparnasse ligt op 5 minuten wandelen in de rue de la Gaîté, die er op dit uur eerder verlaten bijligt maar waar ’s avonds en ’s nachts een gezellige drukte heerst. Hier liggen namelijk een vijftal theaters maar ok de talrijke nachtbars en restaurants trekken veel volk. Nu is het er echter zeer stil. Het is amper 9:50 uur als we het Mercure Hotel binnenstappen. Het is een groot, modern hotel dat ondanks zijn vier sterren niet zeer luxueus oogt. We checken in maar de kamer is nog niet vrij, dus onze koffers gaan tot vanavond in de bagagerie. En wij trekken er meteen op uit voor onze eerste dag Parijs. We willen graag enkele buurten bezoeken die wij nog niet zo goed kennen en hebben besloten om, na de positieve ervaringen in Berlijn, de gids 100% Parijs te volgen. Vandaag willen we het grootste deel van wandeling nr3 volgen doorheen het Quartier Latin en het 13e Arrondissement. We nemen de metro naar Odéon waar wij de wandeling willen beginnen en stappen uit op de Boulevard Saint-Germain waar we eerst op een terrasje een koffie met croissant bestellen als tweede ontbijt. Meteen zitten we in de echte Parijse sfeer. Een croissant met een café noisette smaakt nergens zo goed als op een Parijs terras met kleine ronde tafeltjes en de typische geruite rieten stoelen.

Het is 10:30 uur als we de wandeling echt aanvatten. We wandelen eerst langs het museum van de middeleeuwen en de imposante gevels van de Sorbonne tot aan het al even indrukwekkende Panthéon. Sinds ons laatste bezoek is de hele omgeving van deze voormalige kerk met haar immense koepeldak netjes gerestaureerd en heraangelegd. In de omliggende straten zijn talrijke kunst- en boekenwinkels maar ook enkele chique kledingzaken. Vervolgens komen we via de rue des Fossés Saint-Jacques bij een gezellig pleintje met aantrekkelijke restaurantjes: de Place de la Contrescarpe. Jammer genoeg is het nog te vroeg voor de lunch, dus we gaan verder naar de rue Mouffetard, die steeds een speciaal plekje heeft behouden in ons hart na ons allereerste verblijf in Parijs in 1975.

Nog steeds is de lange smalle straat één gezelligheid: kleine restaurantjes en eetwinkeltjes: groenten en fruit, vis, vlees, kaas, wijnen, enz. Hier heerst een echte dorpssfeer: oude vrouwtjes doen er hun dagelijkse boodschappen, mannen zitten lekker te kletsen op een terrasje bij een kopje sterke koffie. We genieten er opnieuw van en C maakt talloze kiekjes. Ik ben noodgedwongen vrij van foto’s nemen en kan me vaak niet houden om C te adviseren en bij te sturen, tot haar grote ergernis natuurlijk. Bewijs dat ik beter zelf ook een toestel meeneem. Nu is het wél lunchtijd en we lopen de straat twee keer op en af op zoek naar het meest aantrekkelijke restaurant. We komen terecht bij Le Verre au Pied dat niet alleen een mooie kaart met typische Franse gerechten biedt, maar er ook als een echte Parijse bistrot uitziet: toog, kleine tafeltjes, veel zwart-witfoto’s aan de muur. Het is zeer klein en smal en zit nagenoeg vol met hoofdzakelijk mannen, die druk lachend met elkaar converseren van tafel tot tafel, kortom zeer gezellig en vooral op-en-top Frans tot we ontdekken dat de patronne/chef een Nederlandse is die deze zaak hier sinds jaren uitbaat samen met haar zoon. Hun Frans is overigens vlekkeloos. We eten er een eenvoudige salade d’aubergines met respectievelijk gerookte eendenborst (C) en jambon de campagne (ik). Het smaakt zo lekker en we gaan zo op in de sfeer dat we er nog een stukje kaas met een extra glas wijn bijbestellen. We betalen in totaal 46 Euro, zeker zijn geld waard.

volgende

15:30 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: citytrip, frankrijk, paris |  Facebook | |