16-10-12

Nog even langs Torremolinos

banner andalusie.jpg

Vrijdag 27 april 2012

Onze laatste dag! Ik heb niet te best geslapen vannacht. De opwinding van het vertrek? Misschien wel, maar ook het voortdurende gedruis alsof ergens een wc is blijven lopen. Waarschijnlijk komt het van het zwembad. Er is geen zon, een lichte bewolking en nevel houden ze tegen. Voorlopig laat ons hopen. Het ontbijt is uitgebreid maar flauw, veel voorverpakt, totaal verlepte sla als versiering. Om van het restaurant naar de lift te gaan, moet je achter de toog door en daar is het ronduit vuil en… het stinkt er naar vuil afwaswater.  Het is nu wel duidelijk: dit hotel  (5 sterren…) is helemaal geen aanrader! We checken uit en om 10:30 uur vertrekken we naar Antequera. We parkeren de auto bij het binnenkomen van het stadje en wandelen tot aan de Toeristische Dienst waar we een kaartje krijgen voor een stadswandeling rond het historisch centrum. De straten

spanje,andalusië,antequera,torremolinos,málaga

lopen steil op en af en we komen langs een paar mooie pleintjes en kerken. Hier is het duidelijk minder toeristisch en het stadje ligt er ook wat minder onderhouden bij dan de vorige. Overal staan auto’s geparkeerd. Boven komen we bij het kasteel van waaruit je een mooi panorama hebt op de omgeving. We drinken een watertje op een terras bij het kasteel en wandelen dan rustig terug naar beneden. Vòòr we naar de luchthaven vertrekken, willen we nog even afstappen in Torremolinos, waar we in 1985 en 1986 op seminarie waren. Niet dat we er zo’n goede herinneringen aan bewaren, maar we hebben de hoop dat we er een leuk visrestaurantje zullen vinden voor de lunch. Langs een splinternieuwe autosnelweg met viaducten en tunnels en door een mooi landschap bereiken we de stad. Het is een drukke badstad vol lelijke appartementsgebouwen en het blijkt bijna onmogelijk om er dicht bij het strand een parkeerplaats te vinden. Na wat rondtoeren lukt het ons toch en we komen op de Paseo Maritimo de la Carihuela,een brede promenade langs het strand waar het ene restaurant het andere verdringt. Een ervan ligt op het

strand zelf en oogt zeer aantrekkelijk:  de Beach Club van het Hotel Tropicana. Hier wordt de verse vis op het strand op een houtvuur gegrild. Dat is wat we zochten! We kiezen eerst voor sardientjes en daarna respectievelijk voor dorade en zeebaars. Ze worden door Bibi, een oudere man in wit gekleed en met strohoed, vakkundig gebakken. Hij spiest de vissen op een stok die hij rechtop in het zand steekt, niet boven maar vòòr het vuur. Ze zijn perfect gebakken en smaken heerlijk. We hadden ons geen mooiere afsluiter voor de reis kunnen dromen. We nemen nog een koffietje en genieten nog even van het zicht op de zee en het strand met zijn palm- en bananenbomen. De geur van frituurvet en de foute muziek moeten we er bij nemen. Torremolinos is overigens nog steeds hét massatoerisme zoals we het kenden: de échte Spanjetoeristen, vooral ouderen, die met ontbloot bovenlijf massaal lopen te paraderen op de wandeldijk. Het strand met zijn lelijke parasols is leeg. Er staat inderdaad een vrij sterke wind, maar de temperatuur bedraagt toch minstens 25°. Om 16:00 uur houden we het voor bekeken en begeven ons naar de luchthaven van Malaga. Het inleveren van de auto is in één minuut geklaard en om 17:00 uur zijn we volledig klaar om in te checken. Dat kan echter pas vanaf 18:30 uur dus we hebben nog wel wat tijd te doden. De luchthaven van Malaga is splinternieuw en mooi en er heerst een rustige drukte. Na het obligate slenteren langs de shops, het inkopen van wat mondvoorraad voor de vlucht  en een laatste drankje, kunnen we om 20:30 uur eindelijk inschepen op de vlucht naar Brussel. En dan zit het er helemaal op.

vorige

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (1) | Tags: spanje, andalusië, antequera, torremolinos, málaga |  Facebook | |

een mooie belevenis, als ik naar de 2de foto kijk krijg ik een perfecte vakantie gevoel. zon, zee, strand heerlijk vis erbij kan niet beter