19-12-12

Castello, het rijkere stadsdeel

Woensdag 3 oktober 2012

Onze laatste dag. Ondanks het grijze weer kunnen we toch buiten ontbijten. Gezien onze vlucht vanavond pas om 21:40 uur is, beschikken we nog over een hele dag en we besluiten een deel van de wandeling in de Castellowijk te doen. We kunnen onze bagage tot deze avond in het hotel in bewaring geven en om 9:45 uur zijn we al op pad. De hemel is helemaal opgeklaard en het belooft een mooie dag te worden. Toch twijfelen we nog en voor de zekerheid nemen we toch maar onze regenjasjes mee. De zonnehoedjes laten we thuis. We zullen van beide beslissingen nog spijt krijgen.  Via San Marco komen we bij de Brug der Zuchten en even verder duiken we de smalle straatjes van Castello in. We krijgen opnieuw een ander gezicht van Venetiëte zien: mooie palazzi met kleurige gevels in rood en geel, zeer stemmige campo’s en natuurlijk veel

schilderachtige bruggetjes. Het is duidelijk dat dit de rijkere kant van de stad is. Even verder liggen het stadspark I Giardini en het Arsenale, waar de befaamde Biënnale van Venetië plaats heeft. Wij wandelen niet zo ver en houden het bij de straatjes van de binnenstad. Tegen de middag zijn we op de Campo SS Giovanni e Paolo. De imposante kerk staat echter volledig in de steigers maar de prachtige gevel van het Ospedale ligt te blinken in de zon. Vanop een terrasje genieten we nog even van een laatste spritz en prosecco terwijl we de bedrijvigheid op het plein en het drukke vrachtverkeer op het kanaaltje gadeslaan. Er wandelen regelmatig toeristen voorbij, maar een grote drukte is het niet. Even verder staan we tot onze verrassing plots op het pleintje van onze eerste dag in Cannaregio. Hier kwamen we deze morgen ook al voorbij. Venetië wordt steeds kleiner. Tegen 12:30 uur zijn we bij Corte Sconta, het restaurant van gisterenavond, en hier beëeindigen we onze wandeling.

We hebben namelijk besloten onze citytrip af te sluiten met een rustige lunch op het terras van Osteria Bancogiro langs de kade van het Canal Grande, even buiten de drukte van de Rialtobrug.  We steken de wijk door en vermijden de drukte van San Marco maar aan de Rialtobrug zitten we weer middenin de massa. Gelukkig verkiezen de toeristen de andere kant van de brug en dringen Bancogiro 07.JPGslechts weinigen door tot de kaai van Bancogiro.  Het is dan ook rustig op het terras en we kunnen ons verheugen in een rustige en gezellige laatste lunch op Venetiaanse bodem. Het weer is overigens schitterend en het terras ligt in de schaduw. Wat wil je nog meer? Ook het eten is prima: il misto de pesce del Bancogiro, seppie (inktvis) farcite con risotto alla curcuma, bigoli (pasta) verdi con calamari e finferli (cantharellen), tagliatelle nere con mazzancolle (Atlantische zalm) e pesto alla salvia. Alles is zeer mooi gepresenteerd en zeer lekker. Een fles frisse Ribolla Gialla maakt het genot compleet.  Zo hadden we gehoopt om in schoonheid afscheid te nemen van de stad. En intussen kunnen we onze ogen voor een laatste keer de kost geven aan de drukke bedrijvigheid op en rond het Canal Grande. Mooie plaatjes leveren een bruid en bruidegom die hier met een fotograaf neerstrijken voor hun huwelijksreportage.

We blijven hier hangen tot 15:00 uur en steken dan de Rialtobrug over om terug te keren richting hotel.  Hier kopen we meteen onze tickets voor de vaporetto. We lopen nog even langs bij Grom op de Strada Nuova voor een laatste lekker ijsje en op het pleintje onder de toren van de SS Apostoli drinken we een laatste koffie. Het weer is nog steeds prachtig. En dan is het tijd om onze bagage te gaan oppikken in het hotel. Om 17:00 uur stipt (veel te vroeg eigenlijk, maar ja…) wandelen we een laatste keer door de Strada Nuova en stappen op de vaporetto die ons naar de Piazzale Roma zal brengen. Zo begint en eindigt elk bezoek aan Venetië met een boottochtje op het Canal Grande. Het is even wachten op de ATVO expressbus naar de luchthaven. Als we na een busrit van 20 minuten aankomen op Marco Polo Airport is het nog maar 18:15 uur en dus nog veel te vroeg om in te checken. Het is behoorlijk druk in de vertrekhal en er zijn bijna geen zitbanken. We gaan dan maar buiten even op een bank zitten wachten. De Marco Polo luchthaven ziet er zeer nieuw uit en er zijn enkele mooie winkels. Het is nog lang vooraleer we thuis zijn en om de honger voor te zijn, besluiten we toch een kleinigheid te eten.  Wanneer we daarna echter de winkels willen gaan bekijken, blijken die allemaal al gesloten. Om 21:40 uur vertrekt onze vlucht naar Brussel. Het toestel is verre van vol en alles verloopt vlot zoals voorzien. We landen in Zaventem om 23:10 uur en worden meteen in de realiteit teruggeworpen: dit is België en het is herfst! Het regent dan ook en de temperatuur bedraagt nauwelijks 10 graden. Tot overmaat van ramp parkeert ons vliegtuig niet bij een slurf en moeten we door de koude regen en wind naar de bus lopen. We moeten zeer lang wachten op onze bagage, maar gelukkig is de chauffeur van Begonia Reizen stipt op tijd om ons naar huis te brengen. Het is 0:30 uur als we thuis worden afgezet.