12-02-13

De sikhs en de Gouden Tempel

Banner India.jpg

Zondag 2 december 2012 (1)

We moeten uitzonderlijk vroeg uit de veren vandaag want ons wacht de verplaatsing naar Amritsar in de staat Punjab. We worden al om 4:30 uur gewekt en wij hebben onze wekker nòg een kwartiertje vroeger gezet om een beetje meer marge te hebben. Na een snel ontbijt vertrekken we om 6 uur naar de luchthaven. Gelukkig ligt die vlakbij en op dit uur is het uiteraard nog niet druk op de weg. Na amper 20 minuutjes zijn we er al en de vlucht duurt slechts een uurtje zodat we al om 9:25 uur in Amritsar staan. De luchthaven is klein, maar vrij mooi en modern. Het is bewolkt en mistig en 17 graden warm. Hier zijn we in de heilige stad van de sikhs, een van de belangrijkste godsdiensten in India. Met 83% van de bevolking vormen de hindoes de grootste religieuze gemeenschap, gevolgd door de moslims (11%), de christenen (2,5%) en de sikhs (2%). Pas dan volgen de boeddhisten, de jain en de parsi’s met elk minder dan 1%. Maar 2% van de bevolking betekent nog altijd 20 miljoen mensen…

India Ch 02 dec 2012 010.JPG

Zes jeeps brengen ons meteen naar het centrum van de stad waar we eerst naar het park gaan waar in 1984 duizenden sikhs werden vermoord in de zgn Amritsar Massacre. De genocide had plaats met de steun van Rajiv Ghandi, de zoon van Indira Ghandi die kort voordien vermoord werd. Eerder werd de Gouden Tempel waar sikh-extremisten zich hadden verschanst op bevel van Indira Ghandi overvallen en in een groot bloedbad werden honderden sikhs gedood. Het park is nu een memorial en wordt druk bezocht door scholen en iedereen die eer wil betuigen aan de vele India Ch 02 dec 2012 049.JPGslachtoffers.  Het maakt altijd stil wanneer je een plek bezoekt waar een zwarte bladzijde is geschreven in de geschiedenis, of het nu om een Duits concentratiekamp gaat, Hiroshima of de Twin Towers in New York. Amritsar hoort zonder twijfel in dit rijtje thuis. Nu bijna 30 jaar later biedt het park een eerder fleurige indruk dank zij de vele kleurrijke mensen die er rondlopen of op het grasveld genieten van de warme zon. Mannen met tulbanden in alle kleuren, vrouwen met kleurige kledij en schoolkinderen in stijlvolle uniformen. Het valt ook op hoe gewillig en trots iedereen zich laat fotograferen. Dit worden mooie foto’s! Ze willen ook graag weten waar we vandaan komen en hoe we heten, meer nog ze willen ook samen met ons op de foto. Maar… ik moet vaststellen dat ik deze morgen vergeten ben de batterij in mijn fototoestel te steken… Uitgerekend hier! We zullen ons moeten behelpen met de kleine Ixus van C.

Te voet gaat het nu naar de Gouden Tempel. Hiervoor moeten we door de smalle en drukke winkelstraten waar fietsers, riksja’s, karretjes allerhande en voetgangers elkaar verdringen. Het is niet gemakkelijk om hier met de hele groep samen te blijven, zeker niet als je af en toe een foto wilt nemen. Het schouwspel is nòg kleurrijker dan in Delhi. Vooral de mannen dragen kleren en tulbanden in een grote diversiteit van felle kleuren. Vooraleer we het reusachtige tempelcomplex binnengaan moeten we allemaal, vrouwen én mannen, ons hoofd bedekken met een oranje sjaaltje en uiteraard onze schoenen en kousen uitdoen. Het is behoorlijk druk en over sompige matten volgen we de stroom naar de ingangspoort nadat we eerst door een waterbad zijn gestapt om onze voeten te zuiveren.  Het is maar de vraag hoe gezuiverd we uit dit vieze voetbad komen… Als we door de grote poort naar binnen stappen ontvouwt zich een schitterend beeld: een immense

India Ch 02 dec 2012 113.JPG

binnenkoer langs de vier zijden omzoomd door hagelwitte marmeren gebouwen met torens en koepels en in het midden de schitterende Gouden Tempel (video) middenin een grote vijver. Rondom op de marmeren vloer wandelen sikh-families die hier op bedevaart komen.  Iedere sikh moet de tempel eens in zijn leven bezoeken, dus er zijn elke dag duizenden pelgrims. De priesters onder hen zijn gekleed in mooie kleren in blauw, geel of  een andere felle kleur en dragen een grote dolk of zelfs een speer. Ze zien er uit als heuse krijgers, maar hun wapens zijn enkel ceremonieel en symbolisch. De sikh-mannen dragen namelijk 5 symbolen van hun geloof: Kesh India Ch 02 dec 2012 106.JPG(een tulband enlang ongeschoren haar), Kangha (een kam), Kara (een stalen armband), Kachha (de onderbroek) en Kirpan (het ceremonieel zwaard). In de galerijen rondom zitten mensen op de grond te bidden en te mediteren; anderen knielen bij het heilige water van de vijver en een enkeling gaat te water en dompelt zich helemaal onder. Ondanks de massa volk hangt er een ingetogen sfeer waarin wij ons eerder onwennig voelen. Je kan niet anders dan respect en ontzag opbrengen wanneer je al deze mensen zich zo overtuigd hun rituelen ziet uitvoeren en beleven. Hier tussen voel ik mij met mijn onnozel hoofddoekje en blote voeten een beetje belachelijk en een voyeuristische indringer. En toch kunnen we de gelegenheid niet laten voorbij gaan om prachtige foto’s te maken. Afwisselend schieten C en ik tientallen plaatjes en de Ixus gaat voortdurend van hand tot hand.  Een bezoek aan de tempel is niet compleet zonder een maaltijd. Dagelijks worden hier aan de bezoekers tienduizend maaltijden gratis bedeeld. Een paar honderd vrijwilligers maken in de immense keukens het eten klaar. Massa’s aardappelen, knoflook, boontjes, enz. worden door hele India Ch 02 dec 2012 144.JPGgroepen mannen en vrouwen schoongemaakt. In een andere zaal zitten anderen zeer behendig deeg uit te rollen tot ronde schijfjes die vervolgens op een hete oven gebakken worden tot broodjes. En natuurlijk moet er ook afgewassen worden. Grote stapels blikken borden en drinkbekers worden onder luid gekletter afgewassen, gespoeld en afgedroogd. In de ruime eetzaal, waar 3.000 mensen kunnen plaatsnemen, zitten nog enkele late eters op een matje op de grond hun middagmaal te eten.  Dit is een uniek gebeuren dat wellicht nergens anders ter wereld bestaat. Wanneer we alles bekeken hebben, wandelen we helemaal de vijver rond.  Terwijl door luidsprekers ononderbroken heilige verzen worden voorgelezen, zitten overal bedevaarders te bidden of gebeden te zingen. Sommigen knielen en kussen de grond of gaan languit op hun buik liggen. Dit is echt een overrompelende ervaring. Op en rond de Gouden Tempel zelf staan honderden meter lange files aan te schuiven om het heiligdom binnen te gaan. Wij gaan nu de tempel niet binnen, maar komen vanavond terug voor de ceremoniële processie met het Heilige Boek.

Voor meer foto's van Amritsar: klik hier

vorige                                                             volgende

08:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: india, amritsar, sikhs, gouden tempel |  Facebook | |