26-12-08

2004 Marokko


marokkoMarokko

 

21 mei - 1 juni 2004

AB Tours, Royal Air Maroc


Klik hieronder voor een verslag per dag

 

   

 

09:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marokko |  Facebook | |

25-12-08

Een Parijse calvarietocht

Dinsdag 1 juni 2004

Om halfnegen zijn we al op weg naar de luchthaven ook al is onze vlucht pas om 11.35 uur. We zijn er niet helemaal gerust in en willen niets aan het toeval overlaten. Het is echter tamelijk rustig op de luchthaven maar de staking is helemaal niet ten einde. Gelukkig dat we voor Air France gekozen hebben want de vluchten van Royal Air Maroc gaan nog steeds niet door. Die van ons staat echter wél aangekondigd en met een kwartiertje vertraging gaan we inderdaad de lucht in bestemming Parijs. De vlucht verloopt voorspoedig en we landen om 16.45 uur op Paris Orly. Hier moeten we de transfertbus nemen van Air France naar Charles de Gaulle - Roissy waar we een verbinding hebben met de Thalys naar Brussel. Sinds een paar jaar zijn immers de vluchten tussen Parijs en Brussel vervangen door een snelle treinverbinding. We hebben ruim de tijd want onze trein is pas om 19.18 uur. We maken ons dan ook geen zorgen als we ruim een uur moeten wachten op de eerste shuttlebus, maar ik wind me wél behoorlijk op wanneer blijkt dat die bus ons niet minder dan 31 Euro kost! Een schande, vind ik, want dit is toch een niet gevraagde transfer tussen twee Air France-vluchten. Het blijkt trouwens dat dit tot heel recent gratis was. Maar hier helpt natuurlijk geen discussiëren aan en er zit niets anders op dan braaf te betalen. Paris Orly ligt helemaal in het Zuiden van Parijs en Charles de Gaulle - Roissy helemaal te Noorden. We moeten dus nagenoeg de hele Périphérique doen en... we zitten midden het spitsuur! Het duurt dan ook niet lang of we zitten vast in de files, ook al slaagt onze ervaren buschauffeur erin om heel wat tijd te winnen door voortdurend van baanvak te veranderen. We zien de klok gestaag vorderen, maar Roissy komt in zicht; er is nog steeds geen probleem.  

Bij de eerste terminal stappen een aantal passagiers uit en we rijden opnieuw de snelweg op voor de volgende terminal. Roissy blijkt immens groot te zijn. Wij moeten er pas uit bij de laatste halte en het is intussen 19 uur geworden. We graaien onze koffers uit de bagageruimte en spurten het luchthavengebouw binnen. In onze haast lopen we eerst de verkeerde richting uit en het is 19.19 uur als we op het juiste perron toekomen. De trein is net vertrokken en... het blijkt de laatste te zijn geweest voor vandaag! Een stationsbeambte zegt ons dat Air France ons wel zal opvangen en ons een hotel bezorgen voor vannacht. Ik mag er niet aan denken en wil alles in het werk stellen om thuis te geraken, al was het een stuk in de nacht. We gaan op zoek naar de balie van Air France en dat blijkt kilometers wandelen te zijn. Daar aangekomen worden we te woord gestaan door een zwarte bediende die vruchteloos probeert contact te nemen met het Parijse Gare du Nord, waar we toch nog een TGV naar Rijsel hopen te vinden. De telefoonverbinding wil maar niet lukken en we verliezen kostbare tijd. Intussen heeft Christiane op de borden gezien dat er om 21.55 uur toch nog een Thalys naar Brussel blijkt te zijn. De Air France-bediende snapt er niets van en beweert dat dit een vergissing moet zijn, want dit was écht de laatste trein! Er zit niets anders op dan met de RER naar de Gare du Nord te rijden en daar de gewone trein te nemen naar Brussel. De brave man, of liever zijn vervanger want intussen is er ploegenwisseling geweest, boekt voor ons twee plaatsjes op de trein van 21.55 uur van Paris Gare du Nord naar Bruxelles-Midi. “Fumeurs ou Non Fumeurs, monsieur?”. Niet-rokers natuurlijk. 

We hebben ondertussen sinds deze middag niets meer gegeten en wat we op het vliegtuig hebben gekregen, was ook al niet veel zaaks. In het station zullen we wel een sandwich vinden, maar... daarvoor blijkt het te laat op de avond te zijn. Alle kraampjes zijn al gesloten en we zullen dus moeten wachten tot op de trein. Daar wacht ons toch nog een aangename verrassing: de trein blijkt toch een Thalys te zijn en dat betekent dat we over anderhalf uur in Brussel zullen zijn. Als we instappen, blijkt onze vriend van Air France een foutje gemaakt te hebben: we zitten in “Fumeurs” en dus in een stinkende walm, want hier rookt niet alleen nagenoeg iedereen in onze coupé, maar er komen ook nog ettelijke reizigers uit niet-rokercoupés naar hier om een sigaretje op te steken. Verhuizen naar een andere wagon blijkt uitgesloten, want alles is volgeboekt. We bijten op onze tanden uit onmacht maar ook uit ingehouden woede. Dan maar naar de restauratiewagen voor een sandwich. Dat is gelukkig niet ver, maar er staat een hele rij mensen aan te schuiven want de bar is nog niet open. De sandwich die ik uiteindelijk kan bemachtigen, heeft volgens mij de reis Parijs-Brussel al drie keer meegemaakt heen en terug, zó oud en uitgedroogd is hij. Van op de trein verwittig ik Hendrik dat hij ons om 23.20 uur in het Brusselse Zuidstation mag komen afhalen. Gelukkig is hij zo vriendelijk om dat te doen en ons dan nog naar Zaventem te brengen waar we onze auto kunnen ophalen. Het is half één als we uiteindelijk suf en vermoeid thuis aankomen en morgen loopt de wekker af om 6.40 uur want we zijn al een dag te laat op ons werk. Leve het openbaar vervoer!

09:00 Gepost door C en C | Permalink | Commentaren (0) | Tags: paris, marokko |  Facebook | |